Przedstawiamy Państwu założenia programu gospodarczego, który dla Ruchu Obrony Polaków przygotowuje Roman Kluska. Program opiera się na systemach prawnych funkcjonujących tylko w niewielkim zakresie w Polsce, a powszechnie w państwach anglosaskich.

Aby przedsiębiorczość w Polsce kwitła przede wszystkim musimy powrócić do stanu prawnego w  którym mali i średni przedsiębiorcy poprzez pracę mogą rozwijać swe firmy i osiągać sukces, nie tracąc większości energii na walkę z biurokracją, nie mogą też być dyskryminowani fiskalnie jak ma to miejsce obecnie  po wejściu w życie  „Nowego Ładu”. Przywrócenie realnej konkurencyjności /równych w konkurowaniu, co nie oznacza jednakowych warunków/ między małymi, średnimi i wielkimi firmami w tym międzynarodowymi korporacjami jest podstawą sukcesu gospodarczego Polski i dobrobytu Polaków.

Program udostępniamy publicznie, a propozycje rozwiązań są do wykorzystania przez wszystkich, aby pobudzić dyskusję społeczną w tym zakresie i poddać go pod ocenę specjalistów praktyków. Naszym celem jest stworzenie maksymalnie wydajnego programu, który uzdrowi i pobudzi polską przedsiębiorczość i gospodarkę.

Prosimy o zapoznanie się i szeroką dyskusję!

ZAŁOŻENIA PROGRAMU GOSPODARCZEGO AUTORSTWA ROMANA KLUSKI

  1. Zakłada się że Polska jest członkiem UE i założenia są możliwe do realizacji w ramach prawa polskiego i UE.
  2. Zakłada się że Złoty Polski jest prawnym środkiem płatniczym w Polsce, a jego forma gotówkowa nie jest i nie będzie ograniczana. Nie rozważa się przyjęcia EUR ponieważ Polaka nie spełnia warunków jego przyjęcia, a ponadto nie jest to dla Polski korzystne dopóki polska gospodarka odstaje od najlepiej rozwiniętych gospodarek UE.
  3. Zakłada się że każda osoba fizyczna i prawna, która chce lub prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą zgodnie z prawem i etycznie, jest wartością podlegającą ochronie prawnej.
  4. Zakłada się że system prawa w Polsce ma być tak ukierunkowany, aby praca dla osób które mogą pracować, była głównym czynnikiem bogacenia się.
  5. Zakłada się że system rynkowy teraz i w przyszłości jest najefektywniejszym czynnikiem wzrostu gospodarczego kraju i dobrobytu obywateli.
  6. Zakłada się że wszystkie podmioty prowadzące w Polsce działalność gospodarczą, niezależnie od jej formy i skali, mają mieć stworzone równe warunki do działalności/konkurowania/ na rynku. Równe warunki do konkurowania na rynku, dla wielkich i małych podmiotów, ze względu na wymóg równości konkurowania na rynku, nie mogą być jednakowe w wymiarze barier i regulacji formalno-prawnych.
  7. Zakłada się że kluczowe dla dynamicznej gospodarki rynkowej jest istnienie i nieustanne powstawanie wielu małych firm, dlatego te firmy powinny znajdować się pod szczególną ochroną Państwa.
  8. Zakłada się że podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce mają prawo oczekiwać stabilności prawa, przez co rozumie się, że warunki te nie mogą teraz lub w przyszłości ulec pogorszeniu.
  9. Zakłada się że Polska powinna być samowystarczalna żywnościowo, a tą samowystarczalność powinny zagwarantować gospodarstwa chłopskie. Z tego powodu znajdują one się pod szczególną ochroną Państwa, które gwarantuje opłacalność chłopskiej produkcji rolnej/zwierzęcej i roślinnej/ w pierwszej kolejności przez ochronę tego rynku od nieuczciwej konkurencji, oraz przez zapewnienie właściwego skupu i magazynowania produktów rolnych. Należy sukcesywnie zmniejszać porażającą dziś biurokrację narzuconą gospodarstwom rolnym i odstąpić od prób administracyjnego sterowania gospodarstwami rolnymi. Państwo świadome kosztotwórczej roli podatków będzie minimalizowało opodatkowanie żywności.
  10. Zakłada się że aby realizować powyższe Polska ma dążyć do samowystarczalności energetycznej. Państwo powinno dążyć do zastąpienie importu węgla wydobyciem krajowym, rozwijać technologie minimalizujące uciążliwości wykorzystania węgla w gospodarce w tym w energetyce, ograniczyć udział węgla w produkcji energii kiedy to będzie realnie technologicznie i ekonomicznie/ nie życzeniowo / możliwe. Państwo powinno zagwarantować wszystkim odbiorcom nie „polityczne” a rynkowe ceny energii, przez które rozumie się tu rynkowe w Polsce koszty jej wytworzenia na bazie krajowych zasobów powiększone o rynkowy zysk. Państwo świadome kosztotwórczej roli podatków będzie minimalizowało opodatkowanie energii. Jeśli Państwo godzi się na „polityczne „ opodatkowanie energii to musi być świadome konieczności neutralizacji swej decyzji dla odbiorców. Państwo musi być świadome, że jeśli największe gospodarki świata stale rozwijają tanią energetykę opartą na węglu, to przyjęcie „politycznego” opodatkowania tej energii bez neutralizacji tego podatku będzie eliminowało polską gospodarkę z rynku światowego, że wszystkimi negatywnymi tego konsekwencjami.
  11. Zakłada się że Państwo będzie skutecznie ochraniać rynek krajowy przed monopolem w jakiejkolwiek formie.
  12. Zakłada się że Państwo jest świadome geostrategicznego położenia Polski i będzie prowadziło politykę czerpania renty z tego położenia, między innymi przez wspieranie właściwych inwestycji gospodarczych w tym infrastrukturalnych.
  13. Zakłada się że Państwo ma być tanie, skuteczne i efektywne; narzuca swe władztwo, normuje i organizuje zawsze w zakresie niezbędnym i tylko w takim jakie potrafi skutecznie swe władztwo wyegzekwować. Zgodnie z powyższym każda obowiązująca Polskę regulacja w tym regulacje unijne UE będzie wdrażana w Polsce w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla obywateli i gospodarki i możliwie najmniej restrykcyjny.
  14. Zakłada się że niniejszy program ma być maksymalnie efektywny, czyli możliwie niewielką ilością koniecznych zmian ma przynieść jakościową przemianę polskiej gospodarce.
  15. Zakłada się że inflacja jest złem, to znaczy że proponowane zmiany nie mogą sprzyjać inflacji, a Państwo powinno dążyć do zrównoważonego budżetu.
  16. Zakłada się że Państwo jest świadome, że na każde przedsiębiorstwo oddziałuje nieskończona liczba czynników w postaci sytuacji rynkowych, regulacji, czynników pozarynkowych i indywidualnych uwarunkowań. Dla każdego przedsiębiorstwa ten zbiór nakładających się wzajemnie czynników jest inny i nieprzewidywalny w jakiejkolwiek analizie teoretycznej, ponieważ realne życie tworzy nieskończoną, niemożliwą do przewidzenia ilość sytuacji. Dlatego często zdarza się nawet dobre w zamiarach intencje w zakresie regulacji, dają odmienny od założeń skutek. Ponadto niemal każda regulacje to dla Państwa koszt jej wdrożenia i egzekwowania, który pomniejsza możliwości finansowania ważnych zadań, a ponadto najczęściej poprzez nałożone na gospodarkę kolejne ograniczenie zmniejsza jej efektywność, a to zazwyczaj zmniejsza wpływy do Budżetu. Państwo świadome powyższego, oraz faktu obecnego przeregulowania polskiej gospodarki w stosunku do państw konkurencyjnych, będzie systematycznie dążyło do zmniejszania obowiązujących w Polsce regulacji.

 

Powyższe założenia mają charakter kierunkowy. Zgodnie z 14 niektóre z tych założeń zostaną rozwinięte merytorycznie w PROGRAMIE OŻYWIENIA POLSKIEJ GOSPODARKI na rok 2024 i dalej. Zgodnie z 8 ilość i głębokość proponowanych zmian będzie ograniczona do minimum  gwarantującego realizację celu. Cel przy założeniu, że będzie realizowany 8 w tym będzie kontynuowana neutralizacja określona w 10, oraz kierunkowo będzie realizowane 1-15, to po dwóch pełnych kolejnych   latach kalendarzowych od wdrożenia programu oczekuje się nie mniej niż +2% PKB, a po kolejnych trzech latach łącznie +5% PKB do roku bazowego tj. bezpośrednio przed wdrożeniem PROGRAMU. Powyższe szacunki oparte są wyłącznie na doświadczeniu autora w gospodarce i nie obejmują innych czynników wpływających na gospodarkę.

 

PROGRAM OŻYWIENIA POLSKIEJ GOSPODARKI

Przyjmuje się że dla tempa wzrostu gospodarczego, efektywności, innowacyjności i czystości gospodarki decydujące znaczenie ma kondycja małych firm, a dla tej kondycji kluczowe są warunki jakie tym firmom tym stwarza Rząd. Jeśli stworzymy dobre warunki dla tych firm, to one prężnie się rozwijając wymuszą poprzez swą konkurencyjność, dynamiczny i efektywny rozwój firm średnich, a te na tej samej zasadzie konkurencyjności, wymuszą dynamikę, efektywność i innowacyjność firm dużych. Zauważmy że, alternatywą dla powyższego samoregulującego się mechanizmu pobudzania dynamizmu  rozwoju, jest bardzo mało efektywne pompowanie przez Rząd strumienia pieniędzy na tak zwaną innowacyjność i różne formy wspomagania, które najczęściej są bezpowrotnie zmarnowane i zawsze  z krzywdą dla tej części firm którym tych środków nie przyznano, pogarszając ich konkurencyjność. Taki mechanizm dotacji i jakiegokolwiek pieniężnego jej wspomagania, dereguluje i szkodzi gospodarce i najczęściej jest pokłosiem wcześniejszego błędnego przeregulowania gospodarki.

Należy też zauważyć bardzo negatywne skutki dla Budżetu takiego najpierw kosztownego przeregulowania, a w jego następstwie stymulowania gospodarki strumieniem pieniądza dla zniwelowania skutków błędnych regulacji.

Rozwinięty nadmiernie w danym kraju  mechanizm regulacji, /Polaka jest absolutnym liderem ilości regulacji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej/. Regulacje w Polsce są najczęściej znacznie przerysowane i bardziej restrykcyjne w stosunku do rozwiązań na tym samym odcinku  w innych krajach UE, co jest szczególnie niebezpieczny dla istnienia i kondycji małych firm.

Zauważmy że mała firma powstaje zazwyczaj bez jakiegokolwiek kapitału, a bazując jedynie na pomyśle i dyspozycji do ciężkiej pracy najczęściej młodego człowieka, który marzy aby się dorobić. To marzenie młodego pokolenia jest kluczowe dla całej gospodarki, należy zrobić wiele aby młode pokolenia nie zastąpiły tego twórczego marzenia iluzją  dostatniego życia bez wysiłku  z gwarantowanego dochodu.

Zauważmy że założyciel małej firmy chce ciężko pracować bo musi zarobić na wszystko; maszyny, wyposażenie sklepu, środek transportu, zapas materiałów i wreszcie musi utrzymać rodzinę. Natomiast nie ma potrzebnej wiedzy jak prowadzić firmę, doświadczenia, nie zna rynku, nie ma relacji, nie zna przepisów prawa, nie wie co go obowiązuje i nie stać go na nic, a najmniej na prawnika i księgowego bo musi mieć na materiał i maszyny, paliwo. Każdy akt prawny jest dla niego ”chińszczyzną” , a każdy dokument zmorą, której nie umie wypełnić więc marnuje czas na „ bzdury” zamiast pracować. Najczęściej nawet się mu nie śni, że powinien taki czy inny dokument wypełnić, czy złożyć w urzędzie. Często taką historię zamiast sukcesu kończy urzędnik z decyzją o karze, że czegoś nie wypełnił, albo nie zapłacił i staje się w majestacie prawa przestępcą.

Niedoszły przedsiębiorca często czuje gorycz i krzywdę bo nic złego nie zrobił a jest karany, często nie rozumie nawet za co, a patrząc obiektywnie, nawet gdyby czegoś nie dopełnił, to ze względu na małą skalę działania, koszt społeczny jest pomijalny, a koszty obsługi administracyjnej dla małej firmy ze względu na jej małą skalę działanie wielokrotnie przewyższają jakiekolwiek efekty.

Zauważmy że „mały przedsiębiorca” lub „małe przedsiębiorstwo” dalej nazwane MP, realnie nie potrzebuje niż więcej tylko, żeby POZWOLONO MU CIĘŻKO PRACOWAĆ, jak zarobi to chętnie zapłaci obowiązujący podatek, ale najważniejsze żeby mu w tej pracy NIE PRZESZKADZAĆ, bo on musi się wszystkiego się nauczyć i na wszystko zarobić, bo najczęściej nic jeszcze nie ma. Kraje które takie warunki dla „małego przedsiębiorcy” stworzyły mogą być spokojne o swą gospodarkę, chyba że nadmiernie rozbudowały „socjal” który stał się kuszącą alternatywą dla ciężkiej pracy.

Zauważmy co MP przeszkadza najbardziej w ciężkiej pracy. Nie ma wątpliwości że są to wymogi biurokratyczne których on nie zna, a nawet jak je zna, to nie wie co do formularzy wpisać, a jak wpisze to najczęściej źle bo nie zna biurokratycznego języka i naraża się na cały arsenał biurokratycznej maszyny retorsji i zamiast pracować większość czasu traci na obronę i usprawiedliwianie się za domniemane zło którego się domniemanie dopuścił.

Dla MP który jeszcze niewiele wie i umie w zakresie prowadzenia firmy, barierami są ponadto sama procedura założenia firmy, wymogi formalne jej prowadzenia oraz koszty prawno – księgowe jakie musi od początku istnienie firmy ponosić. Te bariery niemal doskonale minimalizuje forma organizacyjna  DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA dalej nazywana DG na zasadach ustalonych przez Premiera Leszka Millera.

Warto rozważyć co ta forma dała polskiej gospodarce, że przez ponad 20 lat Polska stała się ZIELONĄ WYSPĄ na tle całej UE, i dopiero zmiana zasad prowadzenia tej formy przez Polski Ład, doprowadziła do radykalnego zamykania lub zawieszania tych firm i stagnacji polskiej gospodarki w 2024 roku?

Odpowiadając na powyższe pytanie należy zauważyć;

Polski Rząd na przełomie wieków uatrakcyjnił DG w celu: zapobieżenia stagnacji polskiej gospodarki, podniesienia wiarygodności transakcji handlowych, likwidacji zatorów płatniczych, radykalnego podniesienia czystości i wiarygodności gospodarki, uproszczenia i uatrakcyjnienie /w tym podatkowego/ bycia przedsiębiorcą, a przez to zachęty Polaków aby pracowali na swoim.

Ułatwienia organizacyjne i korzyści podatkowe /podatek liniowy 19%/ ustanowione w DG nie były dane przedsiębiorcom za darmo, aby z  nich wynieść korzyści dla siebie musieli  wcześniej wiele wnieść dla polskiej gospodarki;

DG „prawie” nie może zbankrutować, ponieważ  przypadku DG przedsiębiorca całym swym prywatnym majątkiem gwarantuje wywiązanie się ze wszystkich zaciągniętych zobowiązań wobec wszystkich partnerów na rynku, co bardzo podnosi wiarygodność transakcji, a przez to że w DG bez jakichkolwiek formalności można wprowadzać prywatny kapitał do firmy następuje przyśpieszenie obrotu i istotna likwidacja zatorów płatniczych. Powyższe podnosi również czystość całego rynku.

DG „prawie” nie może zbankrutować w odróżnieniu np. od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, więc początkujący w tej formie przedsiębiorca uczy się i zdobywa doświadczenie na swój koszt, a nie na koszt społeczeństwa, za swe błędy płaci sam ze swego prywatnego majątku, a nie „nabici w butelkę” jego klienci, jak to miałoby miejsce w przypadku np. spółki z o.o. Powyższe podnosi również czystość całego rynku.

Założenie DG jest bardzo proste, szybkie, nie wymaga jakiegokolwiek kapitału czy wiedzy i mając jedynie dowód osobisty  w 10 minut dokonuje się go np. w urzędzie gminy lub przez internet. Nie trzeba tłumaczyć że jest to niemal idealne rozwiązanie  dla młodego początkującego kandydata na przedsiębiorcę i zachęta aby sprawdził, ale na swój koszt czy nadaje się na przedsiębiorcę.

Prowadzenie już funkcjonującej DG przy przychodach do 2 mln. EUR nie wymaga pełnej księgowości, więc jest dużo prostsze np. od s. z o.o. dzięki temu koszt miesięcznej i rocznej obsługi prawnej i księgowej jest dla takiej DG najczęściej o rząd wielkości mniejszy niż np. dla spółki z o.o., o tych samych przychodach, co jest często kluczowe dla funkcjonowania MP. Ta uproszczona księgowość   pozwala też przeznaczyć  zdecydowanie więcej czasu na pracę i zarabianie tak krytycznych dla MP pieniędzy, gdzie np. w s. z o.o. ten czas musiałby być przeznaczony na przysłowiowe  „przekładanie papierków”.

Opisana powyżej prostota organizacyjna ma jeszcze jedną niebagatelną zaletę. Dzięki niższym kosztom organizacyjnym pozwala ona nieco zmniejszyć przewagę jaką z powodu skali i doświadczenia mają nad MP duże firmy, a przez to nawiązać z nimi bezpośrednią walkę konkurencyjną, bez skazania z góry MP na przegraną. Umożliwienie bezpośredniej walki konkurencyjnej MP ze średnimi i dużymi przedsiębiorcami jest kluczowe dla dynamicznego rozwoju i innowacyjności gospodarki. Umożliwienie  bezpośredniej walki konkurencyjnej wszystkich uczestników rynku z równymi szansami jest celem niniejszego programu. To wyrównanie szans  proponuje się uzyskać poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla mniejszych, ponieważ mała skala ich działalności powoduje, że identyczne z wielkimi obciążenia małej firmy przekładają się na jej  niemal zaporowe obciążenia na jednostkę  produktu lub usługi w danej branży. Ten mechanizm obecnie systemowo eliminuje z rynku małe podmioty, ogranicza konkurencję doprowadzając do stagnacji całą gospodarkę.

W celu wyrównania szans na rynku między podmiotami różnej wielkości,  aby poprzez zdrową konkurencję wprowadzić polską gospodarkę na ścieżkę dynamicznego wzrostu możliwie najmniejszą ilością zmian prawa zgodnie z Z14,  proponuje się dwie zmiany w obowiązujących regulacjach.

Pierwsza to likwidacja „modyfikacji” dokonanej  przez Polski Lad w zakresie obciążenia, zwanego Składką Zdrowotną. Realnie Polski Ład przekształcił to niewielkie  obciążenie w nowy bardzo bolesny dla MP  podatek. Znaczna część DG po wprowadzeniu tego „podatku” została zlikwidowana lub zawieszona, należy ten proces natychmiast odwrócić powracając w tym zakresie  do rozwiązania z przed Polskiego Ładu.

Po drugie to zmniejszenie obciążeń dla najmniejszych firm zwanymi dalej przedsiębiorstwami chronionymi PH , aby dać szansę  im się  rozwinąć poprzez ograniczenie dla nich barier wejścia na rynek. Zgodnie z Z8 stabilność prawa jest wartością, więc cel ten proponuje się osiągnąć możliwie najmniejszą ilością zmian w regulacjach prawnych. Proponowane rozwiązanie nie jest nowe. Wzoruje się na rozwiązaniu stosowanym w Wielkiej Brytanii kiedy była członkiem UE. To rozwiązanie pozwoliło wielu Polakom odnieść w tym kraju sukces, szkoda że musieli wyjechać nie mając takich warunków w Polsce. To rozwiązanie z powodzeniem zastosowano kilka lat temu również w Polsce chcąc ulżyć MP w zakresie realizacji ustawy Opłaty za korzystanie ze środowiska wynikają z ustawy Prawo ochrony środowiska z dnia 27.04.2001r. ( art. 284 i następne).Zwolnienie z obowiązku wnoszenia opłaty wynika z art. 289 ustawy Prawo ochrony środowiska. Szkoda że w Polsce w odróżnieniu np. od wielkiej Brytanii, wykorzystano to rozwiązanie tylko w zakresie jednej ustawy.

Do grupy PH w roku bieżącym, zalicza się wszystkie podmioty gospodarcze bez względu na formę organizacyjną, z wyłączeniem spółek akcyjnych, które w  roku poprzednim miały sprzedaż netto /bez VAT/ mniejszą niż 10 000 000.00 PLN. Do PH mogą dobrowolnie przystąpić przedsiębiorstwa które w roku poprzednim miały sprzedaż netto  w przedziale 10 000 000,00  PLN – 20 000 000,00 PLN ale ta ochrona będzie tylko w zakresie biurokratycznym z wyłączeniem ochrony od  obowiązujących danin, te przedsiębiorstwa nie są zaliczane do PH.  Kwoty te tj. 10000000,00 i 20000000,00  będą dalej zwane  kwotami ochrony KO. By zapewnić stabilność PH w czasie, KO będą co roku indeksowane o wskaźnik inflacji plus 1%. Przyjęte powyżej KO przyjmuje się dla roku bazowego którym jest rok 2023.  Aby zapewnić stabilność systemu indeksowanie na  każdy następny rok Rząd będzie podawał KO na rok następny do 30 czerwca roku bieżącego, indeksując KO roku bieżącego zawsze o inflację + 1% za rok poprzedni, np. KO ogłoszone w roku  2024, które będą chronić PH w roku 2025, będą  indeksowane do 30 czerwca 2024 o inflację za 2023 rok +1%.

PH w roku bieżącym są zwolnione ze sprawozdawczości i obowiązujących je danin z wyjątkiem danin i sprawozdawczości skarbowej, podatkowej,  ZUS, sprawozdawczości wynikających z otrzymanych zezwoleń i pozwoleń, sprawozdawczości lokalnej najniższego szczebla oraz  sprawozdawczości GUS, przy czym do danej sprawozdawczości GUS PH może być wylosowane nie częściej niż raz na 5 lat. Zwalnia się PH od płacenia danin wynikających ze sprawozdawczości z otrzymanych pozwoleń i zezwoleń jeśli jednostkowa kwota daniny jest mniejsza niż 500 PLN. Rząd będzie indeksował tą kwotę na zasadach określonych jak dla KO. Koszty obsługi administracyjnej są dla najmniejszych przedsiębiorstw relatywnie wysokie, w wielu przypadkach są zapewne wyższe niż wpływy z ich danin.  Jeśli będzie to uzasadnione w przypadku danej daniny, właściwy decydent zrekompensuje ubytki w daninie podwyższeniem opłat tej daniny od przedsiębiorstw innych niż PH. Każde nowo powstałe w danym roku przedsiębiorstwo traktowane jest jak PH, jeśli w kolejnych miesiącach liczona narastająco  jego sprzedaż przekroczy KO, to od następnego miesiąca funkcjonuje na zasadach ogólnych i cały rok rozlicza na zasadach ogólnych lub na zasadach ochrony biurokratycznej jeśli jest uprawnione.

Przedsiębiorstwa które dobrowolnie mogą skorzystać z ochrony biurokratycznej to te których sprzedaż netto za poprzedni rok mieścił się w przedziale KO – 2xKO. Przedsiębiorstwo takie zgłasza właściwemu urzędowi pobierającemu daną daninę swoją sprzedaż netto za poprzedni rok w terminie do 10 stycznia w roku w którym chce skorzystać z ochrony biurokratycznej i informuje że chce skorzystać z ochrony biurokratycznej. Właściwy urząd lub resort pobierający daninę określi iloraz: wartości całej pobranej  daniny za ostatnie dostępne 4 kwartały do sumy  sprzedaży netto podmiotów które ją uiściły, tak określoną wielkość dalej będziemy nazywać ilorazem daniny ID. Jeśli dokładne policzenie ID nie będzie możliwe należy tą wielkość oszacować możliwie najdokładniej. ID właściwy urząd ogłasza i liczy za kolejne lata jak KO .Przedsiębiorstwa zgłoszone do ochrony biurokratycznej bez sprawozdawczości będą w obowiązujących terminach wnosić do tego urzędu daniny policzone jako: iloczyn sprzedaży netto za ten okres i ID i mnożnika 1.1.

Jest zabronione dzielenie przedsiębiorstw, wyodrębnianie majątku i jakiekolwiek działanie celem wyłudzenia uprawnień PH. Każdy podmiot pobierający daniny może mając uzasadnione podejrzenie działań celem wyłudzenia tych uprawnień może wezwać podejrzewany podmiot do uiszczenia należnych danin, sprawy sporne rozstrzyga właściwy sąd.

Powyższe rozwiązania to propozycja. Jak każda propozycja może być dopracowana i rozwinięta w tym w szczegółach. Nie jest objęta jakąkolwiek ochroną i każdy może ją wykorzystywać w całości lub części.

Ustalone KO mogą dla roku bazowego być zastąpione kwotą 2 mln. EUR i indeksowane o inflację EUR+1%.

ROMAN KLUSKA